Anmeldelse: Analogue Pocket

Analog lomme

Jeg vil indrømme det: Jeg er skeptiker, og en sur en af slagsen. Jeg lader sjældent sjove eller interessante nye produkter gå forbi uden et "harumph" eller et "humbug". " Derfor tror jeg, at jeg er nødt til at trække mig tilbage her.

Da nicheproducenten Analogue af videospilkonsoller annoncerede Analogue Pocket, sit første håndholdte retrospilsystem, rullede jeg med øjnene og grinede. Til mit forsvar kan jeg sige, at Analogues tidligere spillemaskiner, som spillede Nintendo- og Sega-spil, blev fremstillet i et begrænset antal, hvilket gjorde dem sjældne og meget eftertragtede. Analogue-enheder er som retrospilsverdenens hypebeast-sneakers, på godt og ondt.

Så Analogue Pocket virkede på mig som om, at den var dømt til at blive en håndholdt computer i begrænset oplag med nogle utrolige funktioner, som ... ville blive hamstret af samlere, der ville lade den stå på hylden. Eller at den ville blive et nyt nørdet statussymbol for de velhavende. Nå, men efter at have ventet næsten et år på at få min forudbestilling, kan jeg sige, at jeg tog fejl.

Denne konsol findes, jeg har en, og trods al hype er den endda en smule bedre, end jeg troede, især takket være nogle nylige softwareopdateringer. Hvis du er ligeglad med den nostalgi, der opstår ved at bruge en ægte Nintendo Game Boy, kan Analogue Pocket være den ultimative opgradering til din retrospilsamling.

Mario-vogne

Det oprindelige løfte om Analogue Pocket var ret enkelt: Denne moderne håndholdte computer med sin højopløselige skærm og USB-C genopladeligt batteri fungerer ligesom en Nintendo Game Boy. Sæt en af dine elskede spilpatroner fra barndommen i - måske er det Super Mario World fra den originale Game Boy, måske Pokémon Crystal fra Game Boy Color eller måske Metroid Fusion fra Game Boy Advance-æraen - og så kommer det til live i levende, pixelpræcise detaljer.

Lad os sige, at du er mere til Sega Game Gear, eller måske foretrækker du Atari Lynx, Neo Geo Pocket eller den obskure PC Engine Express. Så er du heldig! Med adaptere - der naturligvis sælges separat - kan du også tilslutte disse spil.

Analogue Pocket er baseret på en teknologi, som Analogue har brugt i alle sine produkter. I modsætning til de generiske retro Android-baserede spilhåndholdte håndholdte enheder, der "emulerer" konsolhardware med software, har Analogue Pocket noget, der kaldes en FPGA. FPGA står for field-programmable gate array, og den field-programmable del betyder, at den kan trænes i farten til at efterligne mange former for klassisk spilhardware, så snart du tænder for en patron.

TL;DR: Den har nogle smarte chips indeni. Hvor godt fungerer den til, du ved, at spille spil? Jeg er glad for at kunne fortælle, at når det gælder Game Boy-spil (herunder Color- og Advance-spil), er den fantastisk;

Den strålende 3,5-tommers højopløsningsskærm har 10 gange så mange pixels som den originale, firkantede Game Boy, men viser med stor dygtighed bredere Game Boy Advance-titler, om end med sorte bjælker i toppen og bunden af skærmen. Analogue har forudindstillet nogle forskellige skærmprofiler for hvert system, så du enten får en øjenblodsskarp og moderne grafik og farver eller et falmet udseende, der efterligner den originale skærm sammen med en gittereffekt, der gengiver spil i en overbevisende faksimile af en original Game Boy LCD-skærm.

Min samling af originale Nintendo Game Boy-kassetter indeholder et par dusin titler, lige fra japanske importerede spil til mærkelige hardwaretilføjelser som Game Boy Camera. Alt, hvad jeg satte i Analogue Pocket, virkede som annonceret, selv om nogle få sendte Pocket i en fejltilstand, hvor den fortæller dig, at du skal rense stikket på patronen. Det er ikke overraskende for mig, at årtier gamle, beskidte og let korroderede spil måske ikke virker første gang, jeg sætter dem i en funklende ny konsol. Mit råd er at tage patronen ud, rense patronens stifter med lidt isopropylalkohol og en Q-tip og lade den tørre helt af, før du prøver igen.

Spil højt

Bortset fra skærmen er selve Pocket-hardwaren lækker at se på. Det er tydeligt, at Analogue går efter Bubble-Era-by-way-of-Dieter-Rams med sit design og reducerer alle aspekter af Pocket, indtil den er næsten irriterende minimalistisk. Selv om mange købere har valgt den sorte version, synes jeg, at den hvide model, jeg bestilte, ligner mere den originale Game Boy, om end med de fleste spor af farve suget ud.

Den mintgrønne tænd/sluk-knap på venstre side er virkelig flad og langt sværere at trykke på end den betryggende tænd/sluk-knap på Nintendos originale hardware. Denne knap fungerer også som en sleep-wake-knap, når du kører et spil, hvilket gør korte spilafbrydelser enkle og praktiske. De tilstødende lydstyrkeknapper er også virkelig små, selv om du straks kan slå lommen fra ved at klikke på plus og minus samtidig.

Den vigtige spilstyring er yderst veludført. Analogue Pocket har et D-pad og fire ansigtsknapper (A

Du kan også bruge denne knap til at oprette ad hoc-opbevaringspunkter i spil (analogt + op) eller tage skærmbilleder i høj opløsning (analogt + start), som begge gemmes på et indsat microSD-kort, der findes på konsollens højre kant. (Disse funktioner er en del af Pocket's Memories-funktion, som stadig er i beta.)

Hvis jeg havde noget feedback til Analogue her, ville det være, at en version af Pocket med klikbetjening kunne være interessant. Senere Nintendo-konsoller som Game Boy Advance SP og nogle Nintendo DS'er havde meget taktile kuppelkontakter under knapperne, hvilket er super tilfredsstillende. Analogue Pocket tager altså udgangspunkt i den tidligere stil Boys med en silikonemembran under knapperne, der giver et spring og feedback.

På bagsiden er der to lillebitte, klikbare venstre og højre udløserknapper, som er nødvendige til Game Boy Advance-spil. De flankerer Game Boy-kassettepladsen. I modsætning til på en rigtig Game Boy hænger patronen lidt ude i det fri, udsat og for let at røre ved. Dette kan især være et problem, når du putter Pocket i en taske, når den sover - systemet kan miste din plads, hvis patronen bliver stødt rundt. Jeg kan godt se, at Analogue var nødt til at gå på kompromis. Når alt kommer til alt, dikterede indførelsen af triggere på Nintendos første Game Boy Advance-model en komplet ombygning af systemet fra en lodret orientering (knapper i bunden) til en vandret orientering (knapper på hver side af skærmen). Da Analogue her har valgt den første Game Boy som inspiration, har de små udløsere ingen andre steder at være end faretruende tæt på den løstsiddende vognplads.

Dette gør Game Boy Advance-spil lidt dårligere end almindelige Game Boy- og Game Boy Color-spil. På ægte Nintendo-hardware kan jeg gå i gang med at trykke på udløserne uden at være bange for, at patronen ryger ud. Her? Jeg er mindre sikker. Det er aldrig sket i mine mange timers test med aftrækstunge spil som Drill Dozer og Metroid Fusion, så frygten er måske irrationel. Men jeg havde en patron, der blev børstet ud, mens jeg hvilede konsollen på sofaen, så det kan ske.

De sidste bemærkelsesværdige hardwarekomponenter er på den nederste kant: en Game Boy Advance-lignende linkkabelport (multiplayer med rigtige Game Boys og andre Pockets er helt muligt), en USB-C-port til opladning og til brug med den valgfrie HDMI-dockingstation, en strøm-LED, en IR-sensor (ja, Pokémon-hoveder, Analogue Pocket virker med Mystery Gift!) og et 3,5-mm-hovedtelefonstik.

Lommens interne batteri holder i mine tests i omkring 7,5 timer, mens du spiller en Game Boy Advance-kassette. For at sammenligne med "konkurrerende" løsninger kørte jeg den samme patron i en GBA SP og en GBA i original-stil, begge modificeret med IPS-skærme med baggrundsbelysning, som du kan købe online. GBA SP'en med et frisk genopladeligt batteri holdt lidt over syv timer, mens GBA'ens genopladelige AA-batterier tog den lidt over otte timer. Ros til Analogue for at gøre batteriet nogenlunde tilgængeligt for brugeren; cellen er skjult under bagpanelet. Efter at have fjernet de fire Torx TR6-skruer, der fastgør panelet, kan batteriet forsigtigt løftes ud. Jeg vil regne med, at det ' er et job på omkring 10 minutter.

Gør det, som Nintendon't ikke gør

De fleste af de annoncerede funktioner, som Analogue Pocket tilbyder, er godt udført. Hvis du leder efter en håndholdt computer af den nye skole, der kan afspille dine elskede Game Boy-kassetter, så er det næsten en nøglefærdig løsning. Men hvad nu hvis du ønsker lidt mere power? Ja, det er her, det bliver mærkeligt.

Jeg nævnte, at Pocket bruger en FPGA-chip. Det var kun halvt sandt. Analogue Pocket har to FPGA-chips, hvoraf den ene nu kan hackes af brugeren som en del af OpenFPGA-programmet. Siden dette blev låst op med en firmwareopdatering i løbet af sommeren, har hacker-fællesskabet frigivet en række "kerner", der understøtter et endnu bredere udvalg af spilsystemer.

Det betyder også, at det er muligt at spille spil uden kassetter. Selv om lovligheden bliver lidt tvivlsom i nogle tilfælde (det siger sig selv, at du ikke bør piratkopiere spil), kan du, hvis du ejer en spilpatron og kan udpakke filen indeni, lægge den på dit microSD-kort og oprette en spilbar sikkerhedskopi.

Det åbner sluserne for at spille indie-spil og andre mærkelige ting. Ved hjælp af fællesskabets Super Nintendo-kerne kunne jeg f.eks. spille en oversættelse fra en fan af et obskurt japansk dating-simulationsspil. Selv om det synes teknisk umuligt at få retro 3D-spil til at køre på Pocket (du vil sandsynligvis ikke se en Nintendo 64- eller PlayStation-kerne), er alt op til og med 16-bit-æraen på bordet. Der er endda en Amiga-kerne på vej! Og fan-skabte apps lader dig indlæse et microSD-kort hurtigt og ubesværet.

Det er indrømmet, at det er tidligt for disse kerner. Hvis du primært er interesseret i at spille Game Boy-spil, vil denne hackede tilstand være mindre attraktiv, da den har færre funktioner og ikke har de fremragende standardskærmtilstande. Der er en chance for, at den community-drevne software bliver bedre, men lige nu er det stadig den hurtigste og nemmeste måde at spille spil direkte fra kassetten på (selv om man skal skifte vogn for at skifte spil).

Analogue har også nogle løfter at holde. Der er stadig gråtonede indstillinger i menusystemet, f.eks. en på startskærmen med navnet Library. En anden lovet funktion skulle automatisk gemme Game Boy Camera-billeder direkte på SD-kortet. Ingen af disse ting er blevet realiseret endnu. Nu hvor OpenFPGA-arbejdet er overstået, håber jeg, at firmaet vil levere disse og mange andre funktionsopgraderinger i fremtidige firmwareopdateringer.

Med hensyn til autenticitet er den største konkurrent til Analogue Pocket, måske ironisk nok, Game Boy selv. Nintendo har designet sin hardware til at holde i lang tid, og der er stadig millioner af systemer i omløb. Hvis du kan lide de originale Game Boy-designs, har der aldrig været et bedre tidspunkt til at fjerne en gammel Boy og begynde at rode med den - skærme i høj opløsning, farverige nye hylstre og genopladelige batterier kan nu installeres med en (forsigtig) drejning af en skruetrækker, uden at det kræver skæring eller lodning.

Men hvor fedt det end er at genoplive en skrottet Game Boy med teknologi fra det 21. århundrede, er det ikke alle, der ønsker at tage sig af besværet. Det gør Analogue Pocket til den bedste nye Game Boy, du kan købe. Jeg vil hævde, at det at redde gamle systemer og skabe nye kompatible systemer er en form for mediebevaring. Det faktum, at Nintendo selv har været vildt inkonsekvent, når det gælder om at gøre sine gamle titler downloadbare, betyder, at de kassetter, der er i omløb, er utroligt værdifulde artefakter. Og hvis du selv har et lager, er Analogue Pocket en af de bedste måder at fejre Game Boy-spilarkiven på. Du skal bare være forberedt på at vente et stykke tid på, at din bestilling kommer frem.

Gamer world