Recenze: Analogová kapsa

Analogová kapsa

Přiznám se: Jsem skeptik, a to mrzutý. Málokdy nechám zábavné nebo zajímavé nové produkty projít bez "houfného" nebo "humbug". " Proto si myslím, že zde musím vydat odvolání.

Když výrobce specializovaných herních konzolí Analogue oznámil Analogue Pocket, svůj první kapesní retro herní systém, vykulil jsem oči a ušklíbl se. Na svou obranu musím říct, že předchozí herní automaty Analogue, které hrály hry od Nintenda a Segy, byly vyrobeny v omezeném množství, takže byly vzácné a velmi žádané. Přístroje Analogue jsou jako hypebeastové tenisky světa retro her, v dobrém i zlém.

Takže se mi zdálo, že je Analogue Pocket odsouzen k tomu, aby se stal kapesním počítačem v omezené sérii s několika neuvěřitelnými funkcemi, které budou sbírat sběratelé, kteří ho nechají ležet na poličce. Nebo že se stane novým symbolem nerdovského statusu pro dobře situované. No, po téměř ročním čekání na doručení mé předobjednávky mohu říct, že jsem se mýlil.

Tato konzole existuje, mám ji a navzdory všemu humbuku je dokonce o něco lepší, než jsem si myslel, zejména díky některým nedávným aktualizacím softwaru. Pokud vám nezáleží na nostalgii, kterou přináší používání skutečného Nintenda Game Boy, Analogue Pocket může být dokonalým vylepšením vaší sbírky retro her.

Vozíky Mario

Původní slib zařízení Analogue Pocket byl poměrně jednoduchý: Tento moderní handheld s displejem s vysokým rozlišením a dobíjecí baterií USB-C funguje stejně jako Nintendo Game Boy. Vložte do něj některou z milovaných herních kazet z dětství - možná je to Super Mario World z původního Game Boye, možná Pokémon Crystal z Game Boy Color nebo třeba Metroid Fusion z éry Game Boy Advance - a ožije v živých, pixelově přesných detailech.

Řekněme, že máte raději Sega Game Gear, nebo možná dáváte přednost Atari Lynx, Neo Geo Pocket nebo obskurnímu PC Engine Express. Máte štěstí! Adaptéry - prodávané samozřejmě samostatně - vám umožní připojit i tyto hry.

Srdcem Analogue Pocket je technologie, kterou Analogue používá ve všech svých produktech. Na rozdíl od obecných retro herních kapesních počítačů se systémem Android, které softwarově "emulují" hardware konzolí, má Analogue Pocket něco, čemu se říká FPGA. FPGA je zkratka pro field-programmable gate array (pole programovatelných hradel) a programovatelná část znamená, že jej lze za chodu naučit napodobovat mnoho druhů klasického herního hardwaru, jakmile spustíte kazetu.

TL;DR: Uvnitř je několik efektních čipů. Jak dobře to funguje při hraní her? S potěšením mohu oznámit, že pokud jde o hry pro Game Boy (včetně titulů Color a Advance), je to úžasné.

Nádherný 3,5palcový displej s vysokým rozlišením má desetkrát více pixelů než původní čtvercový Game Boy, ale umí zobrazit širší tituly Game Boy Advance, i když s černými pruhy v horní a dolní části obrazovky. Společnost Analogue přednastavila pro každý systém několik různých profilů obrazovky, které vám poskytnou buď do očí bijící ostrou a moderní grafiku a barvy, nebo vybledlý vzhled, který napodobuje původní obrazovku spolu s efektem mřížky, který vykresluje hry v přesvědčivé napodobenině původního LCD displeje Game Boy.

Moje sbírka originálních kazet Nintenda Game Boy čítá několik desítek titulů, od japonských importů až po podivné hardwarové doplňky, jako je Game Boy Camera. Všechno, co jsem vložil do Analogue Pocket, fungovalo podle reklamy, i když u několika z nich se Pocket přepnul do chybového režimu, kdy vám řekne, abyste vyčistili konektor na kazetě. Nepřekvapuje mě, že desítky let staré, špinavé a mírně zkorodované hry nemusí fungovat hned při prvním zasunutí do nové nablýskané konzole. Moje rada zní: vyjměte kazetu, očistěte piny cartridge pomocí izopropylalkoholu a Q-tip a nechte ji úplně vyschnout, než ji zkusíte znovu.

Přehrát nahlas

Když pomineme obrazovku, samotný kapesní hardware je pěkný na pohled. Je zřejmé, že Analogue se svým designem snaží o Bubble-Era-by-way-of-Dieter-Rams, a tak zmenšuje každý aspekt Pocket, až je téměř nepříjemně minimalistický. Ačkoli se mnoho kupujících rozhodlo pro černou verzi, myslím, že bílý model, který jsem si objednal, se více podobá původnímu Game Boye, i když s většinou vysátých barevných stop.

Mátově zelené tlačítko napájení na levé straně je proto opravdu ploché a mnohem hůře se mačká než uklidňující vypínač na původním hardwaru Nintendo. Toto tlačítko slouží při spuštěné hře jako tlačítko pro uspání a probuzení, což usnadňuje a usnadňuje krátké výpadky hraní. Sousední tlačítka hlasitosti jsou také opravdu malinká, ačkoli můžete okamžitě ztlumit kapesní počítač současným kliknutím na plus a mínus.

Veledůležité ovládání hry je mimořádně dobře provedené. Analogová kapsa je vybavena D-padem a čtyřmi tlačítky (A

Pomocí tohoto tlačítka můžete také vytvářet ad hoc ukládací body ve hrách (analog + nahoru) nebo pořizovat snímky obrazovky ve vysokém rozlišení (analog + start), které se ukládají na vloženou kartu microSD na pravém okraji konzole. (Tyto funkce jsou součástí funkce Memories, která je zatím ve fázi beta.)

Pokud bych měl pro Analogue nějakou zpětnou vazbu, pak by to bylo to, že verze Pocket s klikacími ovládacími prvky by mohla být zajímavá. Pozdější konzole Nintendo, jako Game Boy Advance SP a některé Nintendo DS, měly pod tlačítky velmi hmatové kopulovité spínače, což je velmi příjemné. Analogue Pocket si tedy bere příklad z dřívějšího stylu Boyů, kdy silikonová membrána pod tlačítky poskytuje odskok a zpětnou vazbu.

Na zadní straně jsou dvě malá klikací tlačítka pro spouštění levé a pravé ruky, která jsou nezbytná pro hry na Game Boy Advance. Ta lemují slot pro kazetu Game Boy. Na rozdíl od skutečného Game Boye je cartridge tak trochu na volném prostranství, odkrytá a snadno se s ní manipuluje. To by mohl být problém zejména při ukládání kapsy do tašky, když je uspaná - systém může ztratit místo, pokud se s cartridgí zatřese. Chápu, že společnost Analogue musela přistoupit na kompromis. Koneckonců přijetí spouštěčů u prvního modelu Game Boy Advance od Nintenda si vyžádalo kompletní přepracování systému z vertikální orientace (tlačítka na spodní straně) na horizontální (tlačítka po obou stranách obrazovky). Protože si Analogue vybral jako inspiraci první Game Boy, nemají zde malé spouštěče kam jinam než nebezpečně blízko volně působícího slotu pro vozík.

Díky tomu je hratelnost Game Boy Advance o něco horší než u standardních her Game Boy a Game Boy Color. Na skutečném hardwaru Nintenda mohu jít na spouště bez obav, že cartridge vyskočí. Tady? Jsem si méně jistý. Během několika hodin testování se mi to nikdy nestalo u her s těžkými spouštěmi, jako jsou Drill Dozer a Metroid Fusion, takže strach může být iracionální. Ale stalo se mi, že se mi kazeta při opírání konzole o pohovku vysypala, takže se to může stát.

Poslední pozoruhodné hardwarové komponenty se nacházejí na spodní hraně: port pro propojovací kabel ve stylu Game Boy Advance (multiplayer se skutečnými Game Boys a dalšími kapsami je zcela možný), port USB-C pro nabíjení a pro použití s volitelným dokovacím zařízením HDMI, LED dioda napájení, infračervený senzor (ano, Pokémoni, Analogue Pocket funguje s Mystery Gift!) a 3,5mm jack pro sluchátka.

Podle mého testování vydrží interní baterie kapesního počítače při přehrávání kazety Game Boy Advance přibližně 7,5 hodiny. Pro porovnání s "konkurenčními" řešeními jsem stejnou kazetu spustil v GBA SP a v GBA v původním provedení, v obou případech s upravenými podsvícenými obrazovkami IPS, které lze zakoupit na internetu. GBA SP s čerstvou dobíjecí baterií vydržel něco přes sedm hodin, zatímco GBA s dobíjecími bateriemi AA vydržel něco přes osm hodin. Pochvala pro Analogue za to, že baterie je uživatelsky přístupná; článek je ukrytý pod zadním panelem. Po odstranění čtyř šroubů Torx TR6, které panel upevňují, lze baterii opatrně vyjmout. Odhaduji, že je to práce na 10 minut.

Umí to, co Nintend neumí

Většina inzerovaných funkcí, které Analogue Pocket nabízí, je dobře provedena. Pokud hledáte handheld nové školy, který přehraje vaše milované kazety Game Boy, pak je to téměř hotové řešení. Ale co když chcete trochu více výkonu? No, tady se věci stávají podivnými.

Zmínil jsem, že Pocket používá čip FPGA. To byla pravda jen napůl. Analogue Pocket má dva čipy FPGA, z nichž jeden je nyní uživatelsky hacknutelný v rámci programu OpenFPGA. Od léta, kdy byl tento čip odemčen pomocí aktualizace firmwaru, vydala hackerská komunita řadu "jader", která podporují ještě širší škálu herních systémů.

To také znamená, že je možné hrát hry bez kazet. Legálnost je sice v některých případech poněkud pochybná (je samozřejmé, že byste neměli pirátit hry), ale pokud vlastníte herní kazetu a dokážete extrahovat soubor uvnitř, můžete ji umístit na kartu microSD a vytvořit hratelnou zálohu.

To otevírá bránu pro hraní nezávislých her a dalších zvláštností. Pomocí jádra komunity Super Nintendo jsem si například mohl zahrát fanouškovský překlad obskurní japonské simulační hry. Ačkoli se zdá, že technicky je nemožné zprovoznit na kapse retro 3D hry (jádro Nintenda 64 nebo PlayStation pravděpodobně neuvidíte), vše až do 16bitové éry včetně je na stole. Dokonce se pracuje i na jádru pro Amigu! A aplikace vytvořené fanoušky vám umožní rychle a bez námahy načíst kartu microSD.

Je pravda, že na tato jádra je ještě brzy. Pokud je hraní her pro Game Boy vaším hlavním lákadlem pro Pocket, pak bude tento osekaný režim méně atraktivní, protože má méně funkcí a chybí mu vynikající výchozí režimy obrazovky. Existuje šance, že se stav softwaru poháněného komunitou zlepší, ale v tuto chvíli je hraní her přímo z cartridge stále nejrychlejším a nejjednodušším způsobem (i když pro změnu her musíte měnit cartridge).

Společnost Analogue má také několik slibů, které musí splnit. V systému nabídek jsou stále šedé možnosti, například jedna na domovské obrazovce s názvem Knihovna. Další slibovaná funkce měla automaticky ukládat fotky z Game Boy Camera přímo na SD kartu. Ani jedna z těchto věcí se zatím neuskutečnila. Po ukončení práce na OpenFPGA doufám, že společnost v budoucích aktualizacích firmwaru tyto a mnohé další funkce dodá.

Co se týče autenticity, největší konkurencí pro Analogue Pocket je možná paradoxně samotný Game Boy. Nintendo navrhlo svůj hardware tak, aby nějakou dobu vydržel, a v oběhu jsou stále miliony systémů. Pokud se vám líbí původní design Game Boye, pak nikdy nebyla lepší doba na to, abyste starý Boy očistili a začali se v něm vrtat - obrazovky s vysokým rozlišením, nové barevné pláště a dobíjecí baterie lze nyní instalovat (jemným) otočením šroubováku, bez nutnosti řezání nebo pájení.

Ale i když je oživení vyřazeného Game Boye pomocí technologie 21. století skvělé, ne každý se s tím bude chtít potýkat. Proto je Analogue Pocket tím nejlepším novým Game Boyem, který si můžete koupit. Tvrdím, že záchrana starých systémů a vytváření nových kompatibilních je formou ochrany médií. Skutečnost, že samotné Nintendo bylo při stahování svých starých titulů velmi nedůsledné, znamená, že cartridge v oběhu jsou neuvěřitelně cenným artefaktem. A pokud máte vlastní zásoby, je Analogue Pocket jedním z nejlepších způsobů, jak oslavit herní odkaz Game Boye. Jen se připravte na to, že si na svou objednávku budete muset chvíli počkat.

Gamer world